Grafika - Dopus i Typy Plików



Diavolo - ikona    DOpus Magellan II to wspaniałe narzędzie. Wprost nie można się bez niego obejść. Niestety, brak polskiego przewodnika (guide) powoduje że wielu użytkowników nie wie jak wykorzystać drzemiące w nim możliwości. Jednym z większych problemów jakie dopus nastręcza, to tworzenie własnego typu pliku.

O co chodzi...

DOpus - wielkość: 8,4KbDOpus od wersji 5.5 (być może wcześniejsze wersje też), potrafi rozpoznać typ (o ile mu taki zdefiniujesz) pliku z jakim ma do czynienia. Mało tego, klikając 2x LPM (lewym przyciskiem myszki) na takim pliku można go uruchomić tzn. jeśli jest to np. grafika, dopus ją wyświetli; moduł odegra... itd. Z pewnością zauważyłeś że to bardzo wygodne. Zajmiemy się teraz tworzeniem takiego typu pliku. Załóżmy że chcesz w wyżej wymieniony sposób uruchamiać moduły. Nic prostszego, z menu Ustawienia wybierz Typy plików... twoje gałki zarejestrowały nowe okno =:) Jak widzisz, mam już dość sporą ilość stworzonych typów, wymaga to trochę pracy ale opłaciło się! Kliknij po prawej stronie na Dodaj. Pojawiły się kolejne dwa nowe okna.

Grafika - wielkość: 5Kb


Grafika - wielkość: 4Kb


   Zajmiemy się mniejszym oknem tam gdzie pisze Nazwa, ID...etc. W polu Nazwa, skasuj istniejący tekst i wpisz tam Moduł, MOD następnie przejdź do pola ID, tutaj wpisz MOD a w polu Pri zostaw 0, tak jak jest. Może kilka słów wyjaśnienia co do czego. Nazwa to nazwa pod jaką tworzony typ będzie widoczny w oknie Typy plików. ID - po tym dopus identyfikuje dany typ, w naszym przypadku jest to moduł więc wpisałeś znany skrót. Pri - priorytet z jakim będzie uruchamiane zadanie. Najlepiej będzie jak nic nie zmienisz. Tyle odnośnie wyjaśnień. Kliknij na Dodaj, następnie na przycisk znajdujący się po lewej stronie wyrazu Match, jest tuż nad przyciskiem Dodaj. Pojawiło się kolejne okno o nazwie Wybierz polecenie.

Grafika - wielkość: 6,6Kb   Okno to, zawiera różnorakie funkcje, które stosuje się w zależności od potrzeby. Nas interesuje funkcja Match Name, która sprawdza czy dana nazwa, pasuje do zdefiniowanego wzorca. Wybierz funkcje i kliknij na OK. Teraz trzeba podać wzorzec. W miejscu gdzie widnieje kursor, piszesz:

#?.mod

Zatwierdź klawiszem Enter i wzorzec gotowy. W oknie BezNazwy gdzie przed chwilą podałeś wzorzec kliknij na Użyj. Następnie, kliknij na Dwuklik i przycisk Edytuj. Zobaczysz kolejne okno.


Grafika - wielkość: 5KbKliknij na Dodaj, zmień Polecenie na Workbench i kliknij po prawej na gadżet wyboru. Teraz musisz wybrać program który będzie odgrywał moduł. Ja korzystam z HippoPlayer'a, uważam że to najlepszy program do odsłuchiwania modułów. Kiedy już wybierzesz program, na końcu linii dopisz: {f} Ustaw Flagę Uruchom asynchronicznie, kliknij na Użyj i jeszcze raz Użyj. Pozostało Ci tylko Zapisać nowo utworzony Typ i gotowe :) Straszne było? Na początku może się to wydawać trochę pogmatwane. Kiedy stworzysz na swoje potrzeby kilka Typów, zobaczysz że to jest naprawdę proste.

Miłej nauki :)


Powrót



Darek Krzempek