DirectoryOpus - część 5 z 10
Jarosław Horodecki
Wersja HTML -
Poznaliśmy już chyba dość dokładnie sposoby wykorzystania
możliwości, jakie niesie ze sobą samodzielne definiowanie
gadżetów oraz plików typów w Directory Opusie. Program
konfiguracyjny ma jednak o wiele więcej możliwości. Dzisiaj
zajmiemy się więc kolejnymi, równie ciekawymi opcjami.
Jak już zapewne zauważyliśmy, w lewym dolnym rogu ekranu DOpusa
znajduje się spis urządzeń, zainstalowanych w systemie. Zarówno
tych fizycznych (DF0:, RAM:, czy też DH0:), jak i logicznych,
definiowanych komendą ASSIGN AmigaDOS-u. Nie ma tu jednak
wszystkich urządzeń znajdujących się w systemie, a nie można
odświeżyć tej listy. Aby ją zmienić, należy skorzystać z
odpowiedniej opcji w programie konfiguracyjnym.
Wybranie opcji DRIVES spowoduje przeniesienie nas do menu, w
którym możemy dokonywać dowolnych zmian w liście urządzeń. Na
ekranie wyświetlony jest spis wszystkich urządzeń zapamiętanych w
danym momencie przez DOpusa. Lista podzielona jest na pięć
banków, w których umieszczonych jest po sześć gadżetów. Jak
wynika z prostego rachunku, DOpus może więc pamiętać trzydzieści
różnych urządzeń. Na poszczególnych bankach, jak i na każdym
pojedynczym gadżecie, można dokonywać wielu prostych operacji
edycyjnych, o tym jednak za chwilę.
Pierwszą czynnością, jaką zasadniczo powinno się wykonać, gdy
definiujemy listę urządzeń od początku, jest skorzystanie z opcji
GET DRIVES. Spowoduje ona pobranie wszystkich urządzeń fizycznych
oraz początku listy urządzeń logicznych i wpisanie ich nazw do
gadżetów. Dzięki temu w prosty sposób mamy już właściwie gotową
listę urządzeń, znajdujących się w systemie. Nie zawsze jednak
stworzona tak lista będzie spełniała wymagania użytkownika. Aby
dokonać praktycznie dowolnych zmian w stworzonej automatycznie
liście, należy się zapoznać z kilkoma potrzebnymi funkcjami
edycyjnymi.
Funkcje te umieszczone są w dolnej części ekranu w dwóch rzędach.
W górnym rzędzie, obok wspomnianego już GET DRIVES, mamy kilka
gadżetów odpowiedzialnych za wykonywanie podstawowych operacji
edycyjnych na poszczególnych bankach. Dzięki odpowiednim funkcjom
można więc kopiować poszczególne banki, zamieniać je miejscami,
kasować oraz sortować ich zawartość. W rzędzie poniżej znajdują
się natomiast opcje odnoszące się do poszczególnych gadżetów,
które można dowolnie kopiować, zamieniać miejscami oraz kasować.
Dzięki powyższym operacjom nie można jednak zmieniać zawartości
poszczególnych gadżetów, a jedynie kolejność ich ustawienia. Aby
danemu gadżetowi przypisać inną nazwę lub inne urządzenie, należy
po prostu kliknąć nad nim lewym przyciskiem myszy. Pojawi się
wtedy kilka dodatkowych opcji.
Można dzięki nim osobno zdefiniować kolory każdego z gadżetów.
Możliwa jest także dowolna
definicja jego nazwy, która może nie być związana w żaden sposób
z przypisanym jej urządzeniem. Możliwa jest oczywiście również
zmiana samego urządzenia, przy czym może to być również dowolny
katalog, a nie urządzenie fizyczne czy też logiczne. Dzięki temu
można zdefiniować gadżety, poprzez które uzyskamy szybki dostęp
do najczęściej urzywanych katalogów, do których niekoniecznie
przypisane są urządzenia logiczne. Warto może jeszcze wspomnieć,
iż możliwe jest również zmienianie kolorów tła oraz atramentu dla
każdego z pojedynczych gadżetów. Aby uzyskać szybki dostęp do
poszczególnych katalogów, można jeszcze przypisać im dowolne
kombinacje klawiszy. Wtedy wystarczy naciśnięcie zdefiniowanej
kombinacji, aby wybrać dane urządzenie. Po dojściu do pewnej
wprawy jest to więc rozwiązanie z pewnością najszybsze.
Kolejna opcja w programie konfiguracji to HOTKEYS.
W dokładnym tłumaczeniu oznacza to "gorące klawisze". W ten sposób
spolszczona nazwa nie oddaje jednak w pełni znaczenia tego
wyrazu. Tzw. hotkeys to pewne kombinacje klawiszy, dzięki którym
możliwe jest szybsze wykonanie danej instrukcji, którą normalnie
należy wybrać za pomocą myszy z menu lub też gadżetu.
Wykorzystanie do tego celu jedynie konkretnych kombinacji
klawiszy może w znacznym stopniu przyspieszyć pracę z programem,
oczywiście po dojściu do pewnej wprawy, trzeba przecież
zapamiętać zdefiniowane kombinacje. W DOpusie sekcja definicji
"hotkeys" nie umożliwia jednak przypisywania wybranych kombinacji
danym gadżetom czy opcjom z menu. Możliwość taka jest już
wbudowana w odpowiednie sekcje programu konfiguracyjnego.
"Hotkeys" służy tutaj do przyporządkowania pewnym kombinacjom
klawiszy komend zewnętrznych, które też mogą zostać wywołane w
dowolnym momencie, z poziomu dowolnego ekranu, niekoniecznie
DOpusa. Pewnym ograniczeniem jest to, że po naciśnięciu
zdefiniowanej kombinacji odpowiednie czynności zostaną wykonane
dopiero po zakończeniu zadania, wykonywanego w danym momencie
przez DOpus. Tak więc, niestety, nie jest możliwe równoczesne
wykonywanie kilku czynności przez sam DOpus.
Ekran, na którym znajduje się lista zdefiniowanych kombinacji
klawiszy, przypomina znany nam już ekran z listą zdefiniowanych
typów plików. Obok dwóch, umieszczonych również w omówionym już
edytorze typów plików, opcji SWAP i DELETE umieszczono jeszcze
opcję DUPLICATE, odpowiadającą pod względem funkcjonalnym funkcji
COPY. Powoduje ona po prostu stworzenie identycznej ze wskazaną
definicji, którą następnie można w dowolny sposób modyfikować.
Najważniejsza jest jednak na pewno opcja NEW HOTKEY. Po jej
wybraniu przechodzimy do ekranu, w którym można definiować własne
kombinacje klawiszy oraz odpowiadające im działania.
Ekran ten również powinien już wyglądać znajomo. Jest on
mianowicie bardzo podobny zarówno do ekranu definicji gadżetów,
jak i typów plików. Jedyną różnicą jest to, iż niektóre opcje
zostały tu wyłączone. Nie ma więc już możliwości podstawiania pod
poszczególne kombinacje klawiszy wewnętrznych komend DOpusa. Jak
na pewno pamiętamy, można jednak łatwo tego dokonać przy
definiowaniu własnych gadżetów. Pozostałe możliwości tzn.
AmigaDOS, Workbench, Batch oraz ARexx są oczywiście dostępne.
Niemożliwe jest natomiast użycie większości ze znanych nam już
flag przypisanych każdej komendzie. Do dyspozycji zostają tylko
cztery z nich: Include DOpus-Startup, Include Shell-Startup, No
Filename Quote oraz Output Window. Warto jednak zauważyć, że w
rzeczywistości korzystanie z pozostałych flag byłoby bezsensowne,
o ile weźmiemy pod uwagę działania przewidziane dla tej opcji
przez autorów DOpusa.
Jak widać, definiowanie własnych klawiszy funkcyjnych jest
czynnością niezmiernie prostą. Natomiast dzięki możliwości
tworzenia własnych definicji otrzymujemy naprawdę bardzo
przydatne przy pracy z systemem narzędzie. Przykładowo można
przyporządkować najczęściej używane komendy kolejnym klawiszom
funkcyjnym, które przecież zwykle pozostają zupełnie
bezużyteczne. Można sobie w ten sposób pozostawić na każde
wezwanie takie programy, jak: antywirus, edytor tekstu, player do
modułów muzycznych oraz inne często używane drobne programiki.
Nie muszę chyba nikogo przekonywać, w jak dużym stopniu
zastosowanie "hotkeys" usprawni pracę w systemie Amigi oraz
oczywiście w samym DOpusie.
Kolejną opcją programu jest MENUS, dzięki której definiować można
zawartość rozwijanych menu, uaktywnianych poprzez naciśnięcie
prawego klawisza myszy. DOpus pozwala na zdefiniowanie pięciu
takich menu, z których każde może mieć najwyżej dwadzieścia
opcji. Jak łatwo obliczyć, daje to w sumie liczbę stu możliwych
do zdefiniowania własnych komend.
Edycja zawartości poszczególnych menu jest bardzo podobna zarówno
do edycji gadżetow, jak i "hotkeys". Nie sądzę więc, aby
konieczne było dokładne omówienie poszczególnych gadżetów,
umieszczonych w dolnej części ekranu. Warto jedynie wspomnieć, iż
umożliwiają one dokonywanie takich operacji, jak: kasowanie,
zamianę miejscami, czy też kopiowanie zarówno poszczególnych
menu, jak i pojedynczych opcji w nich zawartych.
Oczywiście możliwa jest również dowolna edycja komend
podstawianych pod poszczególne opcje menu. Jednak również i
sekcja definicji tychże komend nie wymaga już szerszego
omówienia. Edytor jest praktycznie identyczny z omówionym już
edytorem gadżetów.
Również metody wykorzystania komend z menu są
właściwie identyczne z dość szczegółowo już omówionymi sposobami
wykorzystania edycji gadżetów. W wypadku menu można również, tak
jak w wypadku gadżetów, tworzyć komendy powiązane z typami
plików. Z pewnością bardzo wygodne będzie stworzenie komend
operujących na archiwach, a wywoływanych właśnie za pośrednictwem
jednego z menu. Taka obsługa archiwów jest nieco wygodniejsza niż
korzystanie z gadżetów zdefiniowanych przez nas w poprzedniej
części cyklu.
To już właściwie wszystkie opcje programu konfiguracyjnego DOpus,
dzięki którym można tworzyć własne komendy, instalować w systemie
nowe kombinacje klawiszy, wykonujące określone przez użytkownika
czynności, tworzyć własne typy plików. Pozostałe trzy opcje,
zawarte w programie konfiguracyjnym, umożliwiają stworzenie
optymalnego dla danego użytkownika wyglądu samego DOpusa. Ich
dość szczegółowe omówienie znajdziemy w następnej części naszego
cyklu.